Nieuws
 
‘Ik wens u een behouden vaart’

                                                                                                                                                                                                                                                                    Foto's: © Daan Overduin

 De onthulling van de naam en de doopplechtigheid van de “Neeltje Struijs”…
 

Stellendam –  Zaterdag 23 juni 2007 vond in Stellendam de doopplechtigheid en officiële indienststelling plaats van een nieuwe reddingboot voor op het Haringvliet. De boot kon, zoals vele andere boten van de KNRM, worden bekostigd uit een schenking, ditmaal van mevrouw Spanjer-Blommendal wie de boot doopte onder toeziend oog van de directeur en vele andere genodigden en toeschouwers. De schenkster heeft de boot vernoemd naar haar grootmoeder die jaren geleden weduwe werd toen haar man overboord sloeg van een Vlaardinger visserslogger. Ook mevrouw Spanjer zelf bleef het leed van de zee niet bespaard; haar zoon keerde niet meer terug van zee. Voor mevrouw Spanjer was dat reden te meer om het reddingwezen te steunen. 

Onder een grijs wolkendek doopte zij de nieuwe boot “Neeltje Struijs” en terwijl de champagne over tube werd gegoten wenste zij schip en bemanning een behouden vaart. Het woord werd gegeven aan de dominee en hij deed samen met de bemanning een gebedje waarna men zich naar de visafslag begaf om te genieten van een hapje en een drankje en waar men tevens kon schuilen voor de wolkbreuk. 

De boomkorkotter SL 42 was bereid gevonden om de Neeltje Struijs het water in te takelen zodat na de verzorging van de inwendige mens nog wat gevaren kon worden ter demonstratie. Genodigden en fotografen waren welkom op de 2 aanwezige grotere boten om zo, in het zicht van de haven, de capaciteiten van de Neeltje Struijs waar te nemen en vast te leggen op de gevoelige plaat.

De Neeltje Struijs is van het type Atlantic 75 en meet 7,5 meter lang. Zij is gebouwd in Engeland bij de reddingmaatschappij RNLI en heeft maar liefst € 200.000 gekost. De 2 Yamaha motoren van 75 PK leveren een topsnelheid van zo’n 32 knopen. De bemanning van 3 personen kan zo’n 12 geredden aan boord nemen.
 

 

 Daan Overduin, 23 Juni 2007

 
 
 
 
 Reddingbootdag Scheveningen groot succes
                                                                                                                                                                                                                                                                    Foto's: © Daan Overduin

Donateurs en belangstellenden konden een rondje maken met de loeisnelle Jan van Engelenburg …
 

Scheveningen – Zaterdag 28 april 2007 was het dan zover, alle boothuizen van de Koninklijke Nederlandse Reddingmaatschappij hielden hun deuren open voor publiek tijdens de Nationale Reddingbootdag, zo ook Station Scheveningen. Naar schatting hebben zo’n 1000 mensen uit Scheveningen en omstreken het boothuis bezocht waar de reddingwinkel stond opgesteld, een kleine tentoonstelling over oud-Scheveningen en reddingboten was en waar men kon luisteren naar de Zingende Zeelui. De hele dag door kon men met het kusthulpverleningsvoertuig een ritje maken over het strand of op zee het zout proeven met de snelle reddingboot Jan van Engelenburg. 

De Nationale Reddingbootdag werd in 1993 voor het eerst georganiseerd. Nadat dit een groot succes bleek werd besloten om jaarlijks zo’n dag te houden om donateurs en belangstellenden inzicht te geven in het reddingwerk en tevens om donateurs te werven. 

De KNRM wordt uitsluitend in stand gehouden door schenkingen en donaties. Donateur, een zogeheten “Redder aan de Wal”, bent u al vanaf €15,- per jaar.
 

 
Daan Overduin, 28 April 2007
 
 
 
 
 Reddingboten KNRM brengen kotter behouden binnen
                                                                                                                                                                                                                                                                    Foto's: © Daan Overduin
De reddingboten Jan van Engelenburg en George Dijkstra manoeuvreren de kotter de haven binnen ...
 

Scheveningen – Dinsdagavond 12 december, drie minuten over acht, kregen de KNRM-stations Scheveningen en Ter Heijde alarm; “YE 138 net in schroef thv Kijkduin”. Enkele minuten later snelden beide reddingboten zich naar de opgegeven positie. De kotter, genaamd Maatje Helena, dreef bij aankomst slechts 400 meter van wal. In een eerste poging een sleepverbinding op te zetten tussen de kotter en de Scheveningse reddingboot Jan van Engelenburg brak de tros. De 2de poging gelukte het de Jan van Engelenburg de kotter naar dieper water te krijgen waarna koers werd gezet richting Scheveningen. Met de krachtige Zuidenwind in de rug arriveerde het drietal daar snel. Voor het binnenlopen maakte de reddingboot van Ter Heijde, de George Dijkstra, voor de zekerheid achter vast om zo snel in te kunnen grijpen wanneer het fout zou gaan. Hevig slingerend liep de kotter behouden de haven binnen waarna de reddingboten haar om 10 uur veilig afmeerde aan de visafslag. De bemanning werd vriendelijk bedankt en kreeg een lekker maaltje vis mee naar huis.
 

 

Daan Overduin, 13 december 2006

 
 
 
 
Loodstender Pioneer grondig onder handen genomen
                                                                                                                                                                                 Foto: © Daan Overduin

De ontmantelde Pioneer in de loods bij Scheepswerf De Haas …
 

Maassluis –  De tender Pioneer van het Nederlands Loodswezen wordt momenteel bij Scheepswerf de Haas in Maassluis grondig onder handen genomen voor een ‘kappersbeurt’, het zogeheten knippen en scheren. De stuurhut is ontmanteld en ook de motoren zijn er uitgehaald om overhaalt te worden. De tube wordt van een verse lijmlaag voorzien en ook de Hamilton waterjets ontspringen deze dans niet en worden nagelopen. Wanneer alles is nagelopen zal de Pioneer van een vers gespoten verflaag worden voorzien. 

De jetaangedreven loodstenders van de Disovery-klasse, waarvan het Nederlands Loodswezen er 10 bezit, verzorgen jaarlijks zo’n 90.000 scheepsbewegingen. De meeste van dit type werden gebouwd in 1999 en meten ruim 21 meter. De 2 x 12 cilinder 720 kW motoren leveren een topsnelheid van 28 knopen. De Discovery-klasse heeft een inzetgebied van 30 zeemijlen vanaf de kust om schepen te beloodsen. Zij vaart een bemanning van 3 personen en wordt ondermeer in de rede van Vlissingen, Rotterdam, de IJmond en sinds 2005 ook Harlingen ingezet.
 

 

Daan Overduin, 13 Oktober 2006

 
 
 
 
Nieuwe reddingboot voor Station Noordwijk aan Zee

                                                                                                                                                                                                                                           Foto 's: © Daan Overduin

De Valentijn ( links ) zal volgend jaar vervangen worden door een Valentijn 2000 zoals de George Dijkstra ( rechts ) …
 

Noordwijk aan Zee –  Het Reddingstation Noordwijk aan zee, sinds 1825, zal begin volgend jaar worden uitgerust met een nieuwe Reddingboot van het type Valentijn 2000. De huidige reddingboot, de Valentijn, van het gelijknamige type zal daardoor in de reservevloot belandden. De nieuwe boot, de Paul Johannes, kan, net als alle andere Valentijns, worden bekostigd door een schenking. Schenkster van de Paul Johannes is J. Companje-Boermans uit Leeuwarden.

Valentijn
De Valentijn is het prototype van een succesvolle serie reddingboten waarvan er inmiddels, inclusief de Valentijn 2000-serie, nu 16 in Nederland rondvaren en de 17de in aanbouw is. Dit prototype werd in 1990 gebouwd ter vervanging van de Eierlandklasse. De Eierlandklasse werd in 1922 geďntroduceerd en tot 1968 in productie genomen. In 1990 bleek dit type gedateerd en voldeed het niet meer aan de eisen, mede door de geringe snelheid en de openheid van de boot. Zodoende ging men op zoek naar een nieuw type strandreddingboot. Na de ervaringen met RIB’s uit de Johannes Frederik-klasse werd besloten om een soortgelijk kleinere en lichtere boot te bouwen zodat ze wel vanaf het strand te lanceren zou zijn. Aldus werd de Valentijn ontworpen en in Noordwijk gestationeerd. Het type beviel goed en in 1992 werden nog 2 Valentijn’s afgeleverd. Daarna rolde in 8 jaar tijd nog 8 Valentijn’s van stapel welke stuk voor stuk beter waren dan de voorgangers doordat ervaringen van voorgangers werden verwerkt in de nieuwbouw. Dit resulteerde dat, 10 jaar na het in de vaart nemen van het prototype Valentijn, er een nieuw type werd ontwikkeld; de Valentijn 2000. De Valentijn 2000 was nieuwe ‘foutloze’ Valentijn waar alle kinderziektes en foutjes waren uitgehaald en zo de ultieme strandreddingboot bleek.

Paul Johannes
Met de aanvang van de bouw van de Paul Johannes is men reeds begonnen bij Habbeké Volendam en verwacht wordt dat het schip begin 2007 in de vaart kan worden genomen. De Paul Johannes is een Valentijn 2000, een gemodificeerd voortborduursel van de normale Valentijn, weegt maar liefst 10 ton en is 11 meter lang. Dat is ruim 2 ton zwaarder en 40 centimeter langer dan de huidige Valentijn. De toename van het gewicht vraagt om een sterkere voortstuwing om dezelfde, of in dit geval snellere, snelheid te kunnen behalen. Door het plaatsen van 2 Volvo Penta 450 PK motoren zal een maximale snelheid van 35 knopen behaald kunnen worden, dat is 1 knoop harder dan dat de Valentijn kan.
De bemanning blijft onveranderd 4 personen en ook de gereddencapaciteit blijft ongewijzigd 50 personen. De boot zal, net als de laatste nieuwbouwboten, in ongespoten Aluminium in de vaart worden gebracht.

Wij feliciteren de bemanning van Station Noordwijk en hopen dat de bouw voorspoedig zal mogen verlopen.
 

 
Daan Overduin, 10 Augustus 2006
 
 
 
 
 
Lang gewacht maar toch gekregen ...


                                                                                                                                                                                                                                           Foto 's: © Daan Overduin

De Sch 22 & 23  vertrokken 30 mei op haringjacht en losten de eerste emmertjes 13 juni in de thuishaven …
 

Scheveningen –  Geduldig moesten de liefhebbers wachten, maar het wachten is dan ook beloond. Na het, meermaals, uitstellen van het haringseizoen zijn de Maatjes eindelijk, traditiegetrouw, gearriveerd op Scheveningen.

Het is het jaar van de records te noemen. Nog nooit heeft het haringseizoen zó lang op zich laten wachten, het is zelfs voor het eerst sinds tijden dat men het op Vlaggetjesdag zonder de Hollandse Nieuwe moest doen. Door het aanhoudende koude weer was er te weinig voedsel in het water voor de haring. Daar er van een échte Maatjesharing verlangt wordt dat ze goed vet is moest het seizoen dus 2 weken worden uitgesteld. De haring heeft zich in de korte periode weten te herstellen en werd zo geschikt voor de consumptie als Hollandse Nieuwe.

Ook de prijs van het eerste emmertje vestigde een record. Mede door de vele aandacht van de media over de kwaliteit van de haring en uitstel van het seizoen was er veel animo voor het eerste Emmertje. De primeur ging dan ook van de hand voor maar liefst € 75000,-
Dat bedrag komt geheel ten goede aan het Diabetesfonds. Vorig jaar werden er nog zo’n slordige € 60.000,- pietermannen neergeteld voor het eerste emmertje en in 2004 slechts € 26.000,- toch wel een significant verschil; de haring blijkt weer populair te worden.

Haringliefhebbers kunnen hun hart ophalen. De Hollandse Nieuwe is heerlijk en in overvloed. Laten de Haringparty’s beginnen !
 

 

Daan Overduin, 13 juni 2006

 
 
 
 
 

PD 147 – Enterprise  gooit het roer om


                                                                                                                                                   Foto 's: © Daan / Willem Overduin

De PD 147 Droog in het dok in Stellendam, en tijdens de verbouwing aan de IJmuidense kade …
 

IJmuiden –  In een tijd van hoge olieprijzen en vraag naar duurzaamheid,zuinigheid, kwaliteit en kostenbesparende middelen gooien een hoop bokkers hun roer om. Ze stappen af van het traditionele mattenvissen en schakelen over op de zuinigere twinrigvisserij. Deze vismethode is op de eerste plaats vooral aantrekkelijk door de brandstofbesparingen.

Ook de 11 jaar oude  PD 147 – Enterprise van De Boer stapt over op de alternatieve vismethode. Voordat het zover is ondergaat de kotter een flinke metamorfose. Men is aan de IJmuidense kade reeds bezig met de voorbereidingen op de grote beurt die is uitbesteed aan de Deense werf Kynde & Toft. Men heeft voor deze werf gekozen omdat de verbouwing van de UK 22, waarvan het lijkt dat hij trendzetter is, ook voorspoedig verlopen is. In de loop van donderdagavond aanstaande zal de kotter vertrekken, de verwachtte aankomsttijd aldaar is de vrijdagavond daarop. Afgelopen juni is de Enterprise ook nog geknipt en geschoren bij Padmos in Stellendam.
Qua uiterlijk verandert er behoorlijk wat. Zo wordt onder andere de grove mast, die nu midscheeps staat, vervangen door een kleinere mast die achterop geplaatst zal worden. De dubbele pijp achterop zal ook worden vervangen. Een bescheiden mast met verhoogd werkdek komt daar voor in de plaats, waarop de 2 nettenrollen gemonteerd zullen worden. Op het achterdek is er ruimte gecreëerd waar straks 3 winches zullen worden geplaatst, in plaats van de enkele nu.
Tevens zal het schip worden uitgerust met een weegsysteem, iets wat de meeste Deense vissers aan boord hebben. De hele twinrigvismethode is immers uit Denemarken komen overwaaien. Het systeem zal de gevangen vis aan boord meteen wegen en sorteren waardoor de vis als topkwaliteit kan worden verkocht en een hogere besomming kan worden behaald.
Omdat met deze methode van vissen er minder motorvermogen nodig is zal ook de motor vervangen worden. De nieuwe motor zal nog maar de helft van het huidige vermogen produceren. En dat is nou juist de reden van de hele omswitch; met twinriggen is veel minder vermogen nodig, waardoor je ook minder, kostbare, brandstof verbruikt.
 

 
Daan Overduin, 1 April 2006
 
 
 
 
 

Nieuw perspectief voor gesaneerde TX 33


                                                                                                                                                                              Foto : © Willem Overduin
Aankomst van de TX 33 in Stellendam, voor het laatst in handen van Drijver …


Stellendam –  Zaterdagmorgen, 25 februari jl. kwam de voormalige TX 33 aan in Stellendam. Het schip was komen overstomen vanuit Den Helder om haar nieuwe toekomst tegemoet te gaan. De voormalige en gesaneerde kotter van de firma Drijver, die zelf de kotter voor het laatst wegbracht, zal niet langer voor visserijdoeleinden worden gebruikt.  De nettenrol en het visserijnummer waren reeds van het schip ontdaan bij aankomst.  Eind vorig jaar werd de TX 33 goedgekeurd om deel te nemen aan de saneringsregeling, dat samen met de HD 36, TX 2, TX 4 en de TX 31. Eigenaar Drijver bood het schip te koop aan en het heeft niet lang geduurd voordat de koper zich meldde.
De nieuwe eigenaar zal het schip laten ombouwen tot een woonboot waarna het een ligplaats nabij de Neeltje Jans zal krijgen. De ligplaats in Stellendam is slechts tijdelijk.
De 40 meter lange kotter werd in 1987 bij Visser te Den Helder gebouwd onder bouwnummer 111. In 1996 werd zij voorzien van een nieuwe motor; Caterpillar 2285 PK.
 

Daan Overduin, 7 Maart 2006

 
 
 
 
 

Nieuwe SWATH-Loodsboten voor Nederlands Loodswezen


                                                                                                                                                                                Foto : © Daan Overduin

De Perseus, een SWATH-Loodsboot in, manoeuvreert zich  IJmuiden binnen


IJmuiden – Het Nederlands Loodswezen heeft een nieuw type boot in de vaart genomen. Het gaat om het zogeheten SWATH-type; Small Waterplane Area Twin Hull. Deze type boten onderscheiden zich van de rest onder meer door hun inzetbaarheid en de drijflichamen in plaats van een vaste romp.
De 26 meter lange en 14 meter brede vaartuigen danken hun stabiliteit aan de drijflichamen waardoor de druk geleidelijk verdeeld word en de oppervlaktelijn niet diep ligt. Daarbij is het schip degelijk geconstrueerd en ondervind het schip nauwelijks hinder van golven. Tevens is het schip uitgerust met computergestuurde stabilisatievinnen in de drijflichamen waardoor het slingeren tot een minimum word gereduceerd. De drijflichamen worden ook als ballasttanks gebruikt, dit om vrijwel alle schepen goed te kunnen beloodsen maar ook om vaster in het water te liggen. Wanneer de ballasttanks leeg zijn kan een topsnelheid van 18 knopen worden behaald.
Met het inzetten van dit nieuwe type hoopt het Nederlands Loodswezen de bereikbaarheid van Hollandse havens te vergroten. De 2 drijflichamen, die voor meer stabiliteit zorgen, maken het mogelijk om met slechtere weersomstandigheden uit te varen dan dat nu kan met de huidige boten. Volgens de Duitse ABEKING & RASMUSSEN werf moet het schip golfhoogtes tot 3,5 meter kunnen trotseren. In 2005 moest het loodswezen het werk 17 dagen staken vanwege het slechte weer, met dit nieuwe type schip verwacht men dit te beperken tot 3 dagen. Het inzetten van een helikopter zal hierdoor afnemen.
 

Daan Overduin, 6 Maart 2006
 
 
 
 
 

Jeanine Parqui; de nieuwe reddingboot voor Hoek van Holland


                                                                                                                                                                                                        Foto's: © Daan Overduin

 De nieuwe trots van de bemanning van KNRM-Reddingstation Hoek van Holland ...


Hoek van Holland –  In verband met de vlootvernieuwing van de KNRM ontving Reddingstation Hoek van Holland op 27 december 2005 een nieuwe reddingboot van het type Arie Visser. De oude boot van Hoek van Holland, de Kapitein’s Hazewinkel, was van het type Johannes Frederik en zal worden hergemotoriseerd en elders worden ingezet. Onlangs bleek dat de motoren van het type Johannes Frederik allemaal motorklachten vertoonden en zij zullen allemaal uit de vaart worden genomen, of, net als de Hazewinkel, hergemotoriseerd worden. De kosten hiervan bedragen circa zo’n
€ 80.000,-.  Voor de Hazewinkel, van het respectievelijke bouwjaar 1997, is het rendabel om dit te doen en zo zou zij
nog vele jaren dienst kunnen bewijzen. Echter voor de Johannes Frederik, de eerste van de serie, is dit onrendabel
daar de gemiddelde levensduur van een RIB-Reddingboot tussen de 15 en 20 jaar ligt en zij van 1988 dateert; zij zal
uit de vaart worden genomen.
Inmiddels is ook met de aanvang van bouwen begonnen voor een nieuwe boot voor Den Helder. Zij zal Joke Dijkstra worden geheten. Eind 2007 en begin 2008 zullen ook Scheveningen en Stellendam uitgerust worden met een reddingboot van het type Arie Visser. De naamgeving van de boot van Scheveningen zal Kitty Roosmale Nepveu worden, hoe de boot van Stellendam gaat heten is nog onbekend.

Op 7 januari werd de Jeanine Parqui gedoopt door mevrouw Opstelten, dat ging gepaard met een feestelijkheid en een schitterende demonstratie van de capaciteiten van de nieuwe boot. Voor de Hoekse Redders, die over de afgelopen 3 jaar gemiddeld 37 keer per jaar uitrukten, is dit een hele aanwinst en daar zijn ze dan ook trots op. De naamgeving Jeanine Parqui is een verwijzing naar een Haagse kunstenares.
Er is voor gekozen op de boot niet van een witte verflaag te voorzien, zoals we gewend zijn van de KNRM. Dit is ter besparing van onderhoudskosten wat een aanzienlijk bedrag scheelt. Zo’n zelfde besparing zagen we afgelopen zomer ook al bij de oplevering van de George Dijkstra van station Ter Heijde.
Wat vooral opvalt bij dit nieuwere type is de actieradius. Daar de Hazewinkel 6 uur op volle kracht kon varen walst de Jeanine daar overheen met maar liefst 16 uur. Daarvoor is een gigantische tank voor nodig van 6100 liter.
Ook qua lengte is het verschil groot. De Parqui is bijna 4,5 meter langer dan de Hazewinkel. Met dat lengteverschil is
de zij in staat om 120 geredden mee te nemen, dat zijn 45 geredden meer dan dat de Hazewinkel aankan. Die lengte
en dat gewicht vragen natuurlijk ook om een zwaardere voortstuwing en daar is ook gehoor aan gegeven. Met een
toename van het vermogen van 320 PK per motor loopt de Parqui net 1 knoop harder.

Al met al zijn de Hoekse redders er zeer zeker niet op achteruit gegaan maar hebben ze een stap gezet in een nieuwe generatie reddingboten. Wij wensen de bemanning van de Station Hoek van Holland een behouden, maar vooral ook veilige en reddende vaart met hun nieuwe Jeanine Parqui.
 

Daan Overduin, 7 januari 2006
 
 
 
 
 
Vaarwel; UK 68  Jonge Johannes


                                                                                                                                                                                                       Foto's: © Daan Overduin

De UK 68 in haar betere tijden, en de trieste aanblik van een halfgesloopte Uk 68 ...


IJmuiden / Haarlem – Nadat in IJmuiden de voorwerkzaamheden waren getroffen werd vandaag, 2 januari 2006, het resterende casco van de UK 68 naar Haarlem gesleept om aldaar tot de grond toe afgesloopt te worden. De 20 jaar oude kotter werd in IJmuiden van stuurhuis, masten, gieken, verwerkingsinstallaties en accommodatie ontdaan. Ook de motor werd in IJmuiden uit het schip verwijderd maar wist de sloop te ontwijken. De sloper kwam met een sleepbootje om het casco te verslepen en was van mening dat het schip nog in degelijke staat verkeerde.
Eerder dit jaar verloor eigenaar Romkes het zusterschip van de UK 68; de UK 268. De UK 268 kwam toen in aanvaring met een Griekse olietanker en zonk af naar de bodem. Het was niet meer rendabel genoeg om het schip nog naar
boven te laten halen.
 

Daan Overduin, 2 januari 2006
 
 
 
 
Zeeuwse Kottervloot dunt langzaam uit ... maar wordt ook weer langzaam aangevuld






                                                                                                                                                             Foto's: © Daan / Willem Overduin
Zomaar een greep kotters die uit het Stellendamse havenbeeld zijn verdwenen en zijn gekomen …


Stellendam – De afgelopen jaren loopt het niet meer zo lekker met de Hollandse visserij. Hoge olieprijzen, vangstbeperkende maatregelen en slechte prijzen voor de gevangen vis zijn dan ook mede schuldig aan het verdwijnen van een groot aantal kotters door het hele land. Ook de Zeeuwse vloot ontging de slechte tijden niet en moest ook aardig inkrimpen. Sommige eigenaren uit de Zuid zullen weer herintreden met een kleinere kotter, een ander aantal stopt definitief met het vissen. Zo’n zelfde vergelijking gaat ook op voor de kotters; een aantal worden er gesloopt en een aantal worden er verkocht.
Ondanks alle verliezen zijn er ook nog aantal lichtpuntjes die de vloot weer aanvullen.

Goedereede
Voor de Goereese vloot was de saneringsronde het meest omvangrijk. Al in het begin van 2005 werd de GO 40 (1980) naar Ierland verkocht en kreeg zij als nieuwe thuishaven Waterford. Eveneens vanaf begin 2005 ligt de GO 36 aan de steiger te wachten op een nieuwe eigenaar, pas later in het jaar kon ook zij gebruik maken van de saneringsregeling.
Ook de GO 3 (1986) werd afgevoerd, zij vaart nu rond als IJM 8 van de firma Visser.
De grote boomkorkotters GO 6 en GO 41 ontsprongen ook niet aan de slechte tijden. GO 41 vond haar bestemming bij de sloop in Gent waar zij op 20 december arriveerde. De GO 6 wacht nog af wat er met haar gebeuren gaat, het nummer is inmiddels van het schip verwijderd.
De GO 22 moest wijken voor nieuwbouw. De 6 jaar oude kotter werd verkocht als TX 3 en de firma Lokker heeft een nieuwe GO 22 besteld bij Maaskant.
Ook in de vloot van de kleine scheepjes veranderde er het een en ander. De GO 59 werd verkocht naar Scheveningen en beoefent nu de visserij als SCH 40. Eigenaar G.C. Tanis bracht daarvoor wel de nieuwe GO 59 in de vaart die gekocht was als HD 175.

Stellendam
Ook in de vloot van Stellendam moest geweken worden. De SL 7 werd aan het einde van het jaar verkocht en is inmiddels weer in de vaart gebracht als UK 292. De SL 12 van Firma Brinkman is eveneens gesaneerd.
De Stellendamse vloot kreeg in juni dit jaar ook nog te maken met een ongeluk met de SL 27 waardoor zij zwaar verlies leden. Op de SL 27 brak brand uit, het schip werd op zee geblust en werd naar haar thuishaven gesleept. Na enkele inspecties bleek het schip afgeschreven te zijn.

Yerseke & Ouddorp
In Yerseke en Ouddorp vielen de veranderingen relatief mee. De OD 18 van Bezuijen werd halverwege het jaar verkocht naar Den Helder als HD 64. Daarentegen bracht T.J. Molesteeg de OD 12 weer in de vaart die zij vanuit Urk gekocht hadden.
In Yerseke ging de YE 196 van de hand en werd verkocht naar Bangor, Ierland. Naar verwachting zullen er volgend jaar meer schepen vanuit de Yerseker-vloot gesanneerd worden vanwege de slechte ontwikkelingen in de mosselsector.
 

Daan Overduin, 31 december 2005
 
 
 
 

Douanevaartuigen Visarend & Zeearend


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                F
oto's: © Daan Overduin

De Visarend én de Zeearend. Beide in de aanloop naar Scheveningen …


Scheveningen – In 2001/2002 onderging de Nederlandse Kustwacht een vlootvernieuwing. De verouderde Douanevaartuigen Cor Boersma en de Zeevalk werden vervangen. Deze schepen waren van de respectievelijke bouwjaren ’81 en ’82 en voldeden niet meer aan de eisen, comfort en luxe die tegenwoordig vereist wordt. Deze schepen waren en zijn voornamelijk bedoeld om tussen de kustlijn en de 3-mijlszone douanetoezicht te houden.
De vervangende Zeearend & Visarend zijn van het type Stan Patrol 4207, ook wel Jaguar-Cutters genoemd. De
schepen werden opgeleverd door de Damen Shipyard te Gorinchem. Al eerder werd dit type schip geleverd aan de Nederlandse Kustwacht op de Antillen en aan de Britse kustwacht.
De voortstuwing wordt verzorgd door 2 Caterpillar 1516B hoofdmotoren welke een vermogen leveren van 4176 Kw. Beide motoren drijven een verstelbare schroef aan, tevens beschikken de schepen over een boegschroef.
De ranke, speciaal ontwikkelde, vorm van de romp resulteert in een kruissnelheid van 23 knopen. Door een combinatie van rankheid en lengte verminderd de weerstand ten opzichte van het water waardoor het schip zich sneller kan verplaatsen.
Op het achterschip bevindt zich een RIB-rubberboot welke te water kan worden gelaten door een Davit. De rubberboot word gebruikt om zo gemakkelijker aan boord van andere schepen te kunnen komen bij controles. De schepen beschikken uiteraard over uiterst nauwkeurige opsporingsapparatuur. De Zeearend heeft als thuishaven Hoek van Holland, de Visarend heeft als thuishaven Den Helder. Eigenaar van de schepen is het Ministerie van Financien,
maar de schepen zijn in dienst van de Nederlandse Kustwacht. Beide schepen zijn veel geziene gasten op Scheveningen.
 

Daan Overduin, 8 december 2005

 
 
 
 

Storm laat ook op Scheveningen zijn sporen na



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                       Foto: © Willem/Daan Overduin


De getroffen boei vlak voor het Scheveningse Noorderhoofd, een tijdje terug werd dezelfde boei nog door de boeienlegger ‘Rotterdam’ schoongemaakt …


Scheveningen – De zware storm die de afgelopen dagen over Nederland woedde richtte hier en daar schade aan. In Hoek van Holland werd 172 km per uur gemeten, windkracht 12 dus. Ook Scheveningen ontging dit niet.
Allereerst werd de ferry Maersk Flanders vlak na vertrek getroffen door een megagolf. De golf sloeg 3 opvarenden tegen het dek aan welk gewond raakten. De Maersk Flanders wijzigde direct zijn koers en ging nu richting de Europort. Aldaar werden de 3 gewonden door het ambulancepersoneel naar het ziekenhuis vervoerd. De ferry zette daarna zijn reis naar Felixstowe voort.
De vrijwillige bemanning van de reddingboot Jan van Engelenburg werd ook opgepiept. Er was sprake dat er een sportvisbootje met een kapotte motor stuurloos rond zou drijven. Later bleek dat het om een valse melding ging.
Nadat de storm was gaan liggen keerde de rust terug en kon de schade geďnventariseerd worden. In de Scheveningse haven was het water over de kant heen gekomen, het liet op wat vuil na geen schade achter. Op zee bleek dat de boei die voor het Noorderhavenhoofd ligt zijn bovenstuk miste. Het stuk is door de kracht van het water losgeslagen en ligt nu op de bodem voor de kust.
 

Daan Overduin, 26 november 2005

 
 
 
 

Medewerkers van Smit staken voor nieuwe CAO



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


                                                                                                                                                                                  Foto: © Daan Overduin

Een zestal Smit-Sleepboten liggen er werkeloos bij in de Scheurhaven …


Rotterdam – De medewerkers van de Havensleepdienst van Smit zijn in staking. Afgelopen dinsdag staakten de medewerkers al van 06.30 tot 18.30 waarna zij hun werkzaamheden weer oppikten. De directie kon het afgelopen woensdag niet eens worden met de 240 werknemers van het bedrijf. De werknemers startte vanmorgen om 10 uur dan ook hun aangekondigde 24-uursstaking.
De stakingen zijn het gevolg van onvrede onder de werknemers over hun nieuwe CAO-regeling. Zo is er onder andere een conflict over hun nieuwe pensioenspremie, overwerkvergoeding en ziektekostenverzekering.
Smit is de grootste sleepdienst in de havenpoort van Rotterdam, zij verzorgen zo’n 65% van alle sleepdiensten. Afgelopen dinsdag trof de staking slechts 5 schepen, naar verwachting zullen bij de 24-uursstaking een 30-tal schepen voor de rede van Rotterdam moeten wachten.
Ook collega’s van zusterbedrijven van Smit in het buitenland dreigen volgende week te gaan staken als blijkt dat de stakingen in Rotterdam uitmonden op een aanvaardbare overeenkomst.
 

Daan Overduin, 24 november 2005

 
 
 
 

UK 53 goedgekeurd voor de Saneringsregeling


                                                                                                                                                                                 Foto: © Daan Overduin

De UK 53 in Mei van dit Jaar in de Haven van IJmuiden …


Urk – Onlangs werd de 18 jaar oude boomkorkotter de UK 53 Maarten Post goedgekeurd om deel te nemen aan de Saneringsregeling. Een combinatie van hoge olieprijzen, vangstbeperkende maatregelen en te repareren reparaties zorgde ervoor dat de kotter voor de kant kwam te liggen in haar thuishaven. Of het schip elders zal worden ingezet voor visserijdoeleinden of dat het gesloopt zal worden is nog niet bekend. De firma Post heeft inmiddels de voormalige TH 25 overgenomen waarmee zij voortaan de visserij zullen gaan beoefenen onder het oude visserijnummer UK 53.
Ze is niet de enige die van de regeling gebruik maakt, ook de UK 226, UK 292, TX 2, TX 21, HD 27, HD 36 en de UQ 2 zijn inmiddels uit het register uitgeschreven. Veel kottereigenaren die meerdere kotters in bezit hebben, hebben besloten te krimpen door één van hun schepen aan te melden voor sanering. Vooral de hoge olieprijzen nekken de vissermannen. Er wordt op dit moment dan ook onderzoek gedaan naar besparende vismethoden, zoals de pulskormethode. De pulskormethode houdt in dat er kleine elektrische schokjes door het water gaan waardoor de vis uit het zand óp de bodem komt te liggen. De vis is zo makkelijker te vangen en de netten hoeven minder hard over de bodem te slepen wat dus weer brandstof besparend is. De UK 153 en de HD 22 zijn hier onder andere mee uitgerust om proeven mee te doen. Wanneer de methode echt helemaal geoptimaliseerd is zullen ook andere kotters de installatie aan boord nemen. Wellicht breken er dan betere tijden aan.
 

Daan Overduin, 17 november 2005

 
 
 
 

Hektrawler uit 1983 nog in goede staat



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


                                                                                                                                                                                Foto: © Willem Overduin

Het werkdek van de 22 jaar oude Hektrawler …


IJmuiden – De Franse Hektrawler FC 716630 Scombrus van Rederij Vrolijk dateert uit januari 1983. Het schip kwam in de vaart als KW 74 Hendrika Johanna, Sinds 1989 vaart zij onder Franse vlag.
De ontwikkelingen binnen het vissen op pelagische soorten zijn het schip de afgelopen 2 decennia niet ontgaan. Het schip is geheel aangepast aan de methodes van nu. Zo is onder andere het werkdek goed onder handen genomen.
Op het werkdek staan nu 18 plaatvriezers van 52 pak elk. Het schip bergt 60.000 pakken wanneer het helemaal vol is. Dat vol zijn kan zij binnen een periode van 10 dagen.
De pakken worden geborgen in 2 tamelijk kleine koelruimen die nog niet gepaletiseerd zijn.
Het schip is altijd netjes onderhouden, dat kon je duidelijk terug zien aan de hutten, de brug en de kombuis. Opvallend was dat de aanduidingbordjes aan boord 2-talig waren.
 

Daan Overduin, 13 november 2005

 
 
 
 

Afbouw nieuwe GO 22 begonnen


                                                                                                                                                                              Foto : © Willem Overduin

Het casco van de GO 22 Jan Cornelis ligt afgemeerd voor Maaskant Stellendam ...


Stellendam – De afbouw van de nieuwe GO 22 de Jan Cornelis is in volle gang. Nadat de 6 jaar oude vorige GO 22 verkocht is aan de Gebroeders v.d. Vis werd met de bouw begonnen. De oude GO 22 vaart nu als TX 3.
Daar er een hoop kotters de sanering ingaan heeft eigenaar Lokker toch besloten een nieuwe kotter te laten bouwen. Herman Jansen B.V. nam het ontwerpen op zich en er werd gekeken naar vorige modellen zoals de OD 1 en de UK 153 van het zogeheten Type 2000. Het casco is afkomstig uit Polen en de GO 22 wordt bij Maaskant Stellendam afgebouwd. De kotter is ruim 41 meter lang en zal worden voortgestuwd door een Caterpillar 3600.
 

Daan Overduin, 12 november 2005
 
 
 
 

Garnalenvissers “trekken” naar Scheveningen


                                                                                                                                                                               Foto: © Willem Overduin

De O 229 - Liberty haalt haar netten vlak voor binnenkomst


Scheveningen – De haven van Scheveningen ziet er een stuk voller uit nu het weer garnalentijd is. De afgelopen weken hebben een hoop Zeeuwse kotters hun lading op Scheveningen gelost. De garnalen worden niet verhandeld in de Scheveningse visafslag maar gaan op de vrachtwagen naar Breskens en Colijnsplaat. De bijvangsten die de kotters opvissen worden echter wel op Scheveningen verhandeld .De garnaal is dit seizoen laat, dat komt door de temperatuur van het zeewater. Zo was er een lang seizoen op de tong te vissen, nu het water wat kouder wordt komt de garnaal weer onder de kant te zitten.
Het is een op-en neervissen tussen de kust van Hoek van Holland en Noordwijk. Het schouwspel van de vissende en halende kotters is inmiddels een bekend beeld geworden. Veelal zijn het dezelfde kotters die de haven aandoen; O 229, TH 7, TH 10, GO 29, YE 137, YE 139, SCH 10 en de UK 170 niet te vergeten.
 

Daan Overduin, 11 november 2005